A múlt hét legkézenfekvőbb infografika témája kétségkívül a szerencsétlen sorsú óceánjáró függőleges helyzetbe hozása volt. Nagyon hálás a téma hiszen iszonyú költséges a művelet, emellett nagyon látványos, előre tudható, jól illusztrálható esemény volt. A tragikus előzmények miatt pedig a bulvársajtó előszeretettel tartotta köztudatban a hajó történetét. Lássuk ki, hogyan dolgozta fel a Costa Concordia felállítását!
Corriere della Sera – Mirco Tangherlini
Szép nagy, látványos oldal. Nekem kicsit sok a 3D – az alsó kis fázisképeknél jobban bejöttek a sematikusabb formák. Itt látjuk ugyanazt egyszerűsítve és bonyolítva is.
The Telegraph – Mark Oliver
Ezt az ábrát a Telegraphnál Mark Oliver jegyzi, ami erős túlzásnak tűnik, tekintve, hogy a grafikai elemek nagy részét a Graphic News-tól vették át. Pont ahogyan a Népszabadság is tette:
Népszabadság – Graphic News
A Graphic News egy londoni székhelyű, infografikákra szakosodott hírügynökség. A szolgáltatásra előfizető szerkesztőségek szabadon használhatják a cég grafikáit, tehát a fenti két esetben nem lopásról van szó, hanem szabályos felhasználásról. Mondjuk ezekhez az anyagokhoz a Telegraph-tól eltérően, biztosan nem írnám oda a nevem.
Magyar Nemzet Online
A felállításról készült sematikus ábra sok helyen megjelent a neten (például az eddig tárgyalt grafikák mindegyikén). A Magyar Nemzetnél az öt fázisból négyet tartottak meg, de így is könnyen értelmezhető maradt a folyamat.
Scientific American – Mark Fischetti
Az előző ábrákon következetesen az szerepelt, hogy a hajót felállítják a tengerfenékre épített tartószerkezetre, majd az oldalára erősített tartályokból kiengedik a vizet, majd az üres tartályokban lévő levegő felemeli a hajót. Furcsálottam, hogy miképp emeli fel a hajót egy olyan tengerszakaszon, ahol megfeneklett és felborult. A Scientific American ábrája megoldást mutat erre a problémára. Náluk a felállítás után a mélyebb víz felé terelik a hajót és a tartályok ürítése már nem az állványzaton történik. Lehet gondolkozni, hogy akkor a többi ábra mind rossz? Szerintem nem, sematizálva mutatják a folyamatot, a lényegre koncentrálva, közérthetően, ezért ne haragudjunk rájuk a részletek hiánya miatt. Új ötlet, hogy felvázolják nekünk a folyamat buktatóit. A "mi történhet, ha elrontanak valamit" kérdésre három kis képen kapjuk a válaszokat.
Canadian Business
Szép vektoros ábra. A központi elem a sérült hajó, jók a hangsúlyok, érthető és elég a felállításról készített három kicsi fáziskép. Az alsó sáv opcionális, itt nem a lehetséges veszélyeket veszik sorra, hanem a legnagyobb hajóroncsokkal hasonlítják össze az óceánjárót.
Ta Nea – Makis Theofilopoulos
Görögországból jött az utolsó grafikánk. Szép nagy fotó, sok kis adat, a jobb alsóban az absztrakció különböző szintjein a hajó vissza állítása. Nekem OK.
Folytathatnánk a sort, de jellemzően a fent tálalt formák ismétlődnének, úgyhogy most legyen elég ennyi.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.